Bijgewerkt: 4 mei 2019

Je baas is het niet eens met je functietitel op LinkedIn. Wat te doen als je baas aangeeft om je LinkedIn functienaam aan te passen?

Gefeliciteerd je hebt promotie gemaakt als HR medewerker en gaat voortaan door het leven als ‘chief happiness officer’. Je gaat je voortaan -nog meer- bezighouden met het werkgeluk van jullie werknemers. Hoewel het jouw taak is ervoor te zorgen dat jullie werknemers zich gelukkig voelen op de werkvloer, vind jij je nieuwe functie titel en omschrijving toch niet zo gelukkig gekozen voor je LinkedIn profiel en geeft er je eigen twist aan. Alleen daar wordt je werkgever weer niet blij van.

 

Hoe zit dat arbeidsrechtelijk?

LinkedIn is een openbaar medium waarin jij je als persoon profileert met je werk. En waar de belangen van jou als privé persoon kunnen botsen met die van je werkgever.

Je werkgever bepaalt hoe bepaalde werkzaamheden worden uitgevoerd, voor de uitoefening van deze werkzaamheden ben je immers in dienst gekomen als werknemer. Je werkgever mag je instructies geven hoe je het beste deze werkzaamheden dient uit te voeren, en deze dien je als werknemer op te volgen. Ook wel het wettelijk instructierecht genoemd van artikel 7:660 BW. Verder heb je als werknemer zorg te dragen dat de instructies en voorschriften zorgen voor een goede ordentelijke werksfeer. Aan de andere kant dient je werkgever zich te gedragen als een ‘goed werkgever’. Wat inhoudt dat je als werknemer niet helemaal bent over geleverd aan de grillen van je werkgever. Als je een andere functietitel en omschrijving krijgt zal je werkgever moeten aangeven waarom dit van belang is. Je werkgever moet niet alleen uitgaan van haar eigen belangen maar ook van de belangen van jou als werknemer.

 

Wat houdt dat concreet in?

Je werkgever heeft wat betreft je huidige functie -denk ik- wel wat te zeggen over je LinkedIn profiel, het raakt immer ook haar belangen. Hoewel sommige functietitels als Mensch of Human being bij reclamebureau X, of Second Monkey bij gaming bedrijf Y niet gebruikelijke termen zijn die meteen duidelijkheid verschaffen wat je dagelijkse werkzaamheden zijn, zet jezelf er ook niet meteen mee voor schut. Hierbij is het wel van belang in welke sector je werkzaam bent. En of de gebruikte omschrijving in de sector als afwijkend en/of raar wordt gezien. Waardoor jezelf voor joker zet.

De functietitel ‘chief hapiness officer’ wordt steeds populairder onder werknemers en werkgevers en geeft mooi het belang aan van de harmonieuze werksfeer. Deze kan dus zeker door de beugel.

 

Conclusie

Hoewel je als privé persoon in je eigen vrije tijd bezig bent met je eigen branding op LinkedIn. Heeft een werkgever er wel degelijk wat over te zeggen, binnen de grenzen van het redelijke.

 

© Frank Laurens Jansen